.::Salam Setinggi Ukhuwah Sekencang Da'wah::.

Photobucket

Isnin, 9 November 2009

Kasihan Buroq-ku..

1. Ahad, 18 Oktober 2009



Hampir 2 sem aku membawa "Buroq". Di jaga rapi dalam pemerhatianku,biiznillah. Kuota kereta di penuhi. 3 dibelakang, 2 dihadapan. Sedang dalam perjalanan nak ambil K.jie, ALLAH takdirkan dihadapan bangunan C.A.C, buroq ku ditempuh. Aku hanya terkejut dengan ap yang berlaku. Terdiam. Syukur pada ALLAH pemilik kereta kancil itu mengaku salahnya dan sudi menanggung. Syukur pada ALLAH tiada ap sgt 'luka' pada buroq-ku. Biarpun 'buroq' tlh cedera, aku, adiela, kak atikah, adik kak atikah dan seorang shbt yg baru ku kenali tetap meneruskan perjuangan pada hari itu =)..

2. Sabtu, 31 Oktober 2009

ALLAH gembirakan segenap hatiku pabila hari ini merupakan hari pendaftaran-ku di UM. Aku telah jatuh cinta pada usuluddin. Seisi dunia ini yang utama ingin dikenali adalah ALLAH dan Rasul.
Pulang dari UM ke Gombak agak lewat, maghrib berada dalam perkiraan. Dengan jalan yang sesak, kereta berderet, tersalah jalan. Akhirnya azan berkumandang.
Berhenti di masjid yang berada di tepi jalan di ampang. Seusai salam dan wirid.
"Dik, kita kena rompak"
Luluh hati ku. Teringat akan bagaimana buroq.

Cermin pemandu dipecahkan. ALLAH memang ingin selamatkanku, pabila beg-ku tidak dicuri. Yang sempat dia capai hanyalah beg kakakku yang hanya berisi buku-buku usuluddin. Malam ni sepatutnya ad kupasan Bajet. Urusan fiqh aulawiyat ku fahami. Akhirnya, dengan tangan menggeletar, aku kembali ke rumah.

3 Perkara ingin ku sampaikan.

1. Mana milik kita?

Mana milik kita?
Tidak ada milik kita
Semua yang ada,
ALLAH yang punya...
Tidak ada kita punya
Kita hanya mengusahakan saja
Apa yang kita dapat
ALLAH sudah sediakannya

Kita, ALLAH punya
Bumi langit ciptaanNya
Pilihlah apa sahaja
Tidak terlepas dari ciptaannya
Mana kita punya?
Tidak ad kepunyaan kita
Kita hnya mengusahakan
Apa yang telah ada..

by: Rabbani

2. Aku dan pencuri, bagaimanakah sepatutnya?

Suatu malam yang sunyi sepi, di kala masyarakat sedang khusyuk tidur, seorang pencuri telah menceroboh masuk ke dalam pondok Rabi'atul Adawiyah. Namun setelah menyelongkar sekeliling berkali-kali, dia tidak menemui sebarang benda berharga kecuali sebuah kendi untuk kegunaan berwuduk, itupun telah buruk. Lantas si pencuri tergesa-gesa untuk keluar dari pondok tersebut.

Tiba-tiba Rabi'atul Adawiyah menegur si pencuri tersebut, "Hei, jangan keluar sebelum kamu mengambil sesuatu dari rumahku ini." Si pencuri tersebut terperanjat kerana dia menyangka tiada penghuni di pondok tersebut. Dia juga berasa hairan kerana baru kini dia menemui tuan rumah yang begitu baik hati seperti Rabi'tul Adawiyah. Kebiasaannya tuan rumah pasti akan menjerit meminta tolong apabila ada pencuri memasuki rumahnya, namun lain pula yang berlaku. "Sila ambil sesuatu." kata Rabiatul Adawiyah lagi kepada pencuri tersebut.

"Tiada apa-apa yang boleh aku ambil daripada rumah mu ini." kata si pencuri berterus-terang.
"Ambillah itu!" kata Rabi'atul Adawiyah sambil menunjuk pada kendi yang buruk tadi. "Ini hanyalah sebuah kendi buruk yang tidak berharga." Jawab si pencuri. "Ambil kendi itu dan bawa ke bilik air. Kemudian kamu ambil wudhu' menggunakan kendi itu. Selepas itu solatlah 2 rakaat. Dengan demikian, engkau telah mengambil sesuatu yang sangat berharga daripada pondok burukku ini." Balas Rabi'tul Adawiyah. Mendengar kata-kata itu, si pencuri tadi berasa gementar.

Hatinya yang selama ini keras, menjadi lembut seperti terpukau dengan kata-kata Rabi'tul Adawiyah itu. Lantas si pencuri mencapai kendi buruk itu dan dibawa ke bilik air, lalu berwudhu' menggunakannya.. Kemudian dia menunaikan solat 2 rakaat. Ternyata dia merasakan suatu kemanisan dan kelazatan dalam jiwanya yang tak pernah dirasa sebelum ini.


Rabi'atul Adawiyah lantas berdoa, "Ya Allah, pencuri ini telah menceroboh masuk ke rumahku. Akan tetapi dia tidak menemui sebarang benda berharga untuk dicuri. Kemudian aku suruh dia berdiri dihadapan-Mu. Oleh itu janganlah Engkau halang dia daripada memperolehi nikmat dan rahmat-Mu."


3. Buroq

Takkan pernah setanding WKQ 39 untuk dinamakan Buroq sebenarnya. Sekadar dinamakannya kerana dia terlalu banyak menemani perjuanganku. Kemana aku jelajahi, insyaALLAH selagi mampu dia akan temani. Terima kasih buroq-ku..

Lalu siapakah buroq yang sebenar? Inilah kenderaan yang Rasulullah s.a.w telah gunakan pada peristiwa Isra' Mikraj..

Didalam hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim disebutkan,”...kemudian aku diberikan seekor binatang yang bukan begal (peranakan kuda dengan keldai) namun melebihi keldai putih.” Al Jaruud mengatakan kepadanya,”Itu adalah buraq wahai Abu Hamzah.” Anas mengatakan,”Betul. Dia (binatang) itu meletakkan langkahnya sejauh pandangan mata...”

Al Hafizh Ibnu Hajar mengatakan bahwa “bukan begal dan melebihi keledai putih” demikianlah disebutkan kerana ia adalah binatang tunggangan atau dengan melihat lafaz “buraq”. Hikmah pensifatan itu adalah sebagai isyarat bahwa orang yang menungganginya adalah dalam keadaan nyaman bukan dalam keadaan perang atau ketakutan. Atau pula untuk menampakkan mu’jizat yang terjadi karena kecepatannya yang sangat cepat dengan menunggangi seekor binatang yang tidak pernah disifatkan dengan sifat seperti itu jika menurut keadaan normal. (Fathul Bari )

Didalam hadits yang diriwayatkan oleh Tirmidzi dari Hudzaifah bin al Yaman mengatakan bahawa Rasulullah saw telah diberikan seekor binatang yang punggungnya panjang dan langkahnya adalah sepanjang mata memandang. Mereka berdua (Rasulullah saw dan Jibril as, pen) tidaklah terpisahkan diatas punggung buraq sehingga mereka meyaksikan surga dan neraka ... kemudian mereka berdua kembali pulang ke tempat semula (ketika berangkat)...” (Abu Isa mengatakan bahwa ini adalah hadits hasan shahih, wallahua'lam)

Imam Nawawi menyebutkan bahwa para ahli bahasa mengatakan,”Buraq adalah nama binatang yang ditunggangi Rasulullah saw di malam isra'.” Az Zubaidiy didalam “al Mukhtashar al ‘Ain” dan pemilik kitab “at Tahrir” mengatakan,”Buraq adalah binatang yang ditunggangi oleh para Nabi as.” Yang dikatakan oleh kedua orang itu dengan menyertakan semua nabi didalam hal ini memerlukan dalil yang shahih.

Ibnu Duraid mengatakan bahwa “buraq” berasal dari kata al barqi (kilat) insyaALLAHu ta’ala karena kecepatannya. Ada yang mengatakan,”Dinamakan buraq kerana terlalu bersih, mengkilat dan sangat cepatnya.” Ada yang mengatakan,”Karena warna putihnya.” Al Qodhi mengatakan,”Kemungkinan dinamakan buraq karena dia memiliki dua warna, dikatakan ‘syaatun barqoo’ (kambing kilat) apabila disela-sela bulunya yang berwarna putih terdapat bercak-bercak hitam” Dia berkata,”didalam hadits itu disifatkan bahwa buraq itu berwarna putih. Boleh jadi ia dari jenis kambing kilat dan dia terbatasi dengan warna putih.” (Shahih Muslim bi Syarhin Nawawi al israa bi Rasulillah ...)

Dengan demikian bagaimana hakikat dari bintang buraq itu? seperti apakah dia? Apakah dia memiliki sayap? Berapakah kecepatannya sekali dia melangkah? Bagaimana mungkin mereka boleh selamat melintasi atmosfera bumi? Maka itu semua adalah termasuk didalam perkara-perkara ghaib yang kita tidak boleh mengatakannya melebihi dari nash-nash shahih yang telah menceritakan tentang hal itu. Kita tidak dituntut untuk mena’wilkannya namun dituntut untuk mengimaninya saja. Dan apabila hal-hal itu ada manfaatnya bagi kehidupan manusia pastilah Rasulullah saw menjelaskannya kepada kita.


Semoga apa yang kusampaikan ini benar2 belaka dan mohon ma'af andai ad kesilapan. Please correct me if i'm wrong =).


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kesian 'buroq'.. :)
bkn blaja kat uia ke? ke dah tukr um?

Kak Suhaila berkata...

Salam..

Alahai kesinnya 'buroq WKQ 39'..

Dulu pernah berjasa pada akak juga semasa pulang ke Msia untuk viva MSc..

Harap ia masih boleh berjasa untuk ramai orang :)

~Kupu Kupu Solehah~ berkata...

K.Su kena balik mesia, jaga buroq smula=)

~Kupu Kupu Solehah~ berkata...

InsyaALLAH masih lagi di UIA. Pensijilan lebih kurang 3 bulan di UM =)