.::Salam Setinggi Ukhuwah Sekencang Da'wah::.

Photobucket

Rabu, 19 Januari 2011

PUTUS. PAKSA. PASRAH

Bismillah walhamdulillah
Semester ini aku banyak berada di sekitar kata-kata PUTUS.
~ Memutuskan

~ Diputuskan
~ Terputus

~ Putus


Semester ini jg aku banyak berada di sekita kata-kata PAKSA.

~ Memaksa

~ Dipaksa

~ Terpaksa
~ Paksa

Semestar ini lebih tepat aku meng-empatikan diri aku dgn kalimah PASRAH.
Atau lebih sinonim dgn seorang muslim, REDHA


~ Meredhai
~ Diredhai

~ Redha

Syukur takde istilah ter-redha. Musykil apa definisinya nanti ^_^

Berikan kalian satu contoh?

Semenjak tingkatan 3, beg hijau jenama NIKE itu menemani aku. Ketika di menengah atas.

Sekolah, Latihan Kawad, Latihan Pantun, Program Pembimbing Rakan Sebaya, Program Puteri Islam, Camping, Latihan Badminton, Rehlah Persatuan Islam.


Ketika di Matr
ikulasi Negeri Sembilan. Dia menemani aku ke kelas tutorial. Dewan kuliah. Bilik Jawatankuasa Perwakilan Pelajar. Perkhemahan Kelab Badminton.

Beralih seketika di Matriks UIA, Nilai. Di berada di medan kuliah sepenuhnya. Mungkin kurang kenal dengan persatuan yg ada, maka mode study menjadi keutamaan.


Semenjak berada di Kampus IIUM, Gombak. garden of knowledge & virtue. Beg nike ini bertemu teman baru. Jadi teman baru itu yg lebih banyak aku manfaatkan. Biarpun TERPAKSA..Bila difikirkan usia beg nike yg makin uzur, aku letak tepi rasa empati. Sayang bukan kepalang pada beg nike, biarpun PUTUS, aku jahit satu persatu pada 'lengannya' menggunakan jahitan jelujur halus..
Beg nike makin uzur, warna hijaunnya makin luntur, jahitannya makin tertetas. Sedih, namun aku PASRAH dan REDHA andai kata itulah pertemuan kami. Namun ketahuilah, kamu tetap di hati... Terima qaseh kerana banyak berjasa....

"Ya Allah, andai yg terbaik utk kami adalah berpisah, maka pisahknlah kami dlm keadaan yg tdk menyakitkn..."

Tiap ap yg berlaku dlm hidup, banyaklah bertadabbur dgn Qur'an, wahai diri...cuba rujuk ayat yg diatas tadi, buka terjemahan dan adaptasi dalam kehidupan harian......Koreksi ap hikmah yg akan hadir nanti....




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

suke ni juga... :))

Tanpa Nama berkata...

ukhti, aytnya dari surah apa?