.::Salam Setinggi Ukhuwah Sekencang Da'wah::.

Photobucket

Jumaat, 29 April 2011

Baitussakeenah: Tetamu adalah Istimewa

Atok dah lama tak panggil kawan2nya datang umah. Pada tarikh yang sama sebenarnya sy ad program yg perlu dihadiri, tetapi setelah membuat pertimbangan Fiqh Aulawiyat, Maslahah dan Mafsadah, maka sy memilih utk meraikan kedatangan tetamu abah. Sy paling rindu utk menerima tetamu dirumah ni :)

Sehari sebelum, sy dan mama sy bertungkus lumus gotong royong menggembleng tenaga utk meraikan tetamu. Macam nak panggil orang takbir datang rumah malam raya tau, cuma takda rendang dan ketupat je. Hihi.

Pada hari kejadian, pagi-pagi lagi kakak kejut. "Adik, adik, bangun, bangun, jom cuci lantai.." Almaklumlah, rumah kami ni banyak kucing mucing, bulu mulu terbang merata2

Tetamu yang paling awal tiba

Golongan ibu yang menemani para suami



" Hai, sy salah seorang kawan pakcik rashid"





Ok, duduk sume....Eh... duduklahhhhhh.. (hihi)

Terbaiklah~!
Ini pula kawan2 k.yah yg baru pulang dari program yg sy maksudkan tu :)


Moral of the story:

1. Atok sebenarnye adalah abah kandung sy :)
2. Tetamu adalah pembawa rahmat - gembeleng tenaga utk mengemas umah & masak
3. Menjaga hubungan dengan kawan2 parents kt sekalipun kedua ibu bapa kita telah tiada.
4. Apabila kamu telah bernikah, maka shbt2 suami juga menjadi shbt2 mu (vice versa)
5. Bagaimana lapisan masyarakat sekalipun, kalau berkawan biarlah bersungguh. Percaya tak, kawan2 yg abah sy jemput ni adalah kawan2 sekolah rendahnya - SK TUMPAT :)
6. Apabila membuat pertimbangan sesuatu perkara. pertimbangkanlah dengan sebaiknya - Baina Maslahah wa mafsadah, Fiqh Aulawiyat dan Fiqh Muwazanat.
7. Jemputlah datang rumah sy, anytime. nak bawa rombongan meminang pun boleh sebenarnye.heh. tapi text @ call dlu ya ;)

Rabu, 27 April 2011

SRC: Satu tanggungan utk dipersoaljawab kelak


Assalamua'laikum w.b.t

Bismillahi walhamdulillah

1. Tanggal 24 Mac 2011 - Selesai Baiah Session bersama dengan Rector. Baiah bukanlah suatu perkara yg remeh temeh wahai dunia.

2. Dalil aqli

Firman Allah s.w.t :
{إن الذين يبايعون الله يد الله فوق أيديهم، فمن نكث فإنما ينكث على نفسه، ومن أوفى بما عاهد عليه الله فسيؤتيه أجرا عظيما}

Maksudnya :
Bahawasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu, sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah.Tangan allah di atas tangan mereka, maka barangsiapa yang melanggar janjinya nescaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri, dan barangsiapa yang menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya ganjaran pahala yang besar.
Al-fath 10

http://3.bp.blogspot.com/_8o725KPKm3k/SvvWFXHcsEI/AAAAAAAAAqk/aSfCzZmEPpA/s320/Bai%27ah.jpg


3. Apa itu Baiah? Terlalu berat utk dituturkan dengan lidah yang basah. Apa yang pasti saya teringat pada baiah itu sendiri ada rukun-rukunnya. 10 kesemuanya:

F - Faham
I - Ikhlas
A - Amal
J - Jihad
T - Tadhiyyah (Pengorbanan)
T - Taat
T - Thabat (Tetap)
T - Tajarrud (Bebas daripada perkara-perkara yg bertentangan dgn Islam)
U - Ukhuwah
T - Thiqoh (Percaya)

Rukun-rukun ini sy berpeluang utk ketahui sekitar tamat alam persekolahan, melalui pembacaan. Pada hemat sy, jelas semakin lama semakin tegar memahami rukun baiah ini melalui pelaksanaan amanah yg ad ini.

4. Nilai integriti dapat saya soroti melalui sirah perjuangan Saidina Umar al-Khattab. Ketika berkecamuk Masyarakat Qibti dengan nilai khurafat. Saidina Umar hadir menulis Surat kepada Sungai Nil.

Lalu Sayidina Umar al-Khattab r.a menulis Surat "Buat Sungai Nil"
"Dari hamba Allah, Amirul Mukminin kepada Nil Mesir. Segala puji buat Allah, selawat dan salam ke atas Rasullullah s.a.w, jika engkau mengalir kerana kehendakmu semata-mata, maka janganlah engkau mengalir lagi, tetapi jika kamu mengalir kerana Allah maka alirkan semula!"

Maha Suci Allah. Dengan karamah Sayidina Umar r.a, dengan izin Allah s.w.t, pada hari yang sepatutnya penduduk Mesir kembali melakukan amalan syirik itu, Sungai Nil yang telah di campakkan surat dari Saidina Umar Al-Khatab r.a telah meningkat paras airnya dengan lebih banyak air dan lebih luas sungainya.

5. Saya tertarik pada kata-kata Syed Qutb. Hikam yang utuh bermakna.
http://i648.photobucket.com/albums/uu203/umm_rumaysa/islamic/syahadah.jpg
"Telunjuk yang bersyahadah setiap kali dalam solat menegaskan bahawa Tiada Ilah yang disembah dengan sesungguhnya melainkan Allah dan Muhammad adalah Rasulullah, dan aku takkan menulis satu perkataan yang hina. Jika aku dipenjara kerana kebenaran aku redha. Jika aku dipenjara secara batil, aku tidak akan menuntut rahmat daripada kebatilan. "

6. Sebulan berada di proksi SRC ini saya semakin mampu melihat siapa yang benar-benar mahu menang, ataupun mahu mengisi kemenangan. Dan siapa yg mahu mengisi kekalahan itu dengan penuh hikmah. Maka dengan penuh takzimnya, sy mengucapkan tahniah kepada para pengundi, kerana sy secara peribadi, sedar dan yaqin bahawa pilihan anda adalah tepat sekali, shbt2 sy yg berada di saff kepimpinan SRC ini merupakan susuk tubuh yg mengimplementasi tema "Walk the Talk". Dan tahniah jua buat adinda Sakinah Sulaiman, yg mengisi kekalahan itu dengan penuh hikmah. Maka adindalah yg memiliki kemenangan itu :)

7. Susuk tubuh bernama Mahirah Binti A Rashid ini hanyalah mahu mengisi ruang kosong sebagai Khalifatullah fil ardh. Mohon teguran atas kekurangan, mohon dokongan atas ketempangan.


Rujukan:

1- Fahmu Usulul Islam
(Dr. Ali Abd Halim Mahmud)

2- Fiqh Da’wah
(Mustaffa Masyhur)

3- Buku huraian Arkanul Baiah
(oleh : Ustaz Nasaruddin Hasan Tantawi)

Seimbas Kenangan

Assalamua'laikum w.b.t

Bismillahi walhamdulillah

http://www.abatasa.com/dirmember/00002/triz/album/61989/album-61989-l.jpg


1. Mohon ma'af atas penangguhan dalam arena penulisan. Sy kira cukup 'adil sebenarnya kerana penulisan saya perlu ditumpahkan pada arena yg sedikit berbeza, alam realiti - berkhidmat sebagai Secretary General Students' Representative Council 2010/2011

2. Apapun, Kupu-kupu Solehah (nama pena blogger) ini masih tetap insan yg sama :)

3. Idea adalah sesuatu yg diilhamkan oleh Allah s.w.t. Dan tiap kali ilham itu hadir, akan tetapi andaikata sy gagal mengekstrak ia dari minda agar diluahkan dalam bentuk penulisan, maka ap yang berlaku seakan binaan demi binaan yang terbentuk. Syukur alhamduliLLAH, kini berkesempatan utk menulis. Gembira :)

4. Manhaj penulisan - pendek kata dalam masa yg agak suntuk dan minat yg mendalam, maka manhaj penulisan sy akan berubah sedikit. Pakat2 manfaatkan deh ;)