.::Salam Setinggi Ukhuwah Sekencang Da'wah::.

Photobucket

Khamis, 15 April 2010

Jom Menghafaz =)



Satu hari menemani Abidatul Huda ke Carefour, Wangsa Maju. Saja je, nak teman sahabatku ni membeli hadiah untuk adiknya =). Singgah di kedai Saujana, tempat tadahan kitab yang pasti aku kunjungi tatkala menemani Mama Abah ke Carefour, tgk shj dh cukup, tak payah beli pun =)

Tiba-tiba mataku terpana pada Qur'an terjemahan edisi baru. Baru. ALLAH, hatiku cukup teruji, rasa meluap-luap nak beli. Bukan apa, dari dulu mengidam nak beli qur'an terjemahan yang ada tajwid. Merah, kuning, biru, HIJAU. Isyh.. Cam mana ni? Dekat rumah, qur'an ku dah ada satu, dalam kereta pun dah ada satu, di UIA pun dah ada satu. Nak letak dekat pejabat, pejabat tak ada. Aisey, tangguh dlu niat, mungkin ad kesempatan, qur'an kesayangan di rumah boleh di waqafkan. Kumpul duit dl-lah =)..

Teringat kata-kata sahabatku bila dia ad menyebut, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mempunyai 3 qur'an; rumah, pejabat, dalam kereta. Cukuplah dulu aku ada 3 setakat ni.

Bukan tu point utamaku disini. Rasa amanat dihujung bahu untuk menghafaz al-qur'an hari demi hari. Jadi, sekadar nak berkongsi sedikit kaedah untuk menghafaz Qur'an:

Kalau kita tgk mashaf Qur'an rasm Uthmani, satu muka, ada 15 baris. Bahagikanlah kepada 3, dalam erti kata lain, menghafal 5 baris dalam satu masa. Jangan pindah pada ayat baru selagi belum menguasai ayat-ayat yang sedang dihafal.

Inilah petua yang diberikan oleh seorang graduan al-Azhar, ustaz Ashraff Ayub Al-Hafiz. Sedikit tambahan dari ku:

1. Selepas Subuh - 5 baris 2. Selepas Dhuha-Zohor - 5 baris 3. Selepas Maghrib-Isya'-5 baris

Seperti kita sedia ma'lum, qaedah Jibril.
5 kali baca dan lihat pada ayat dan 5 kali hafaz tanpa melihat pada ayat dan cuba hayati maksudnya.

Sebenarnya banyak lagi qaedah lain, tapi insyaALLAH bermula dari zero, cuba melangkah ke satu, kemudian qaedah lain pun ada keyakinan untuk di cuba. Wallahutaa'la 'Alam.

Tiada ulasan: