.::Salam Setinggi Ukhuwah Sekencang Da'wah::.

Photobucket

Khamis, 1 April 2010

Iman Is an Independent Variable



Ilmu Psikologi semakin tertonggak dalam kehidupan seharian-ku. Aku memilih untuk abadikan ilmu ini untuk di aplikasikan dari sudut Islamik perspektif. Hakikatnya, jarang sama sekali untuk menemui usul psikologi yang selari dengan Islam yang hakiki. Itu secara usul. Cuma yang cerdik dan luar biasa ‘aqalnya mampu untuk meneroka ilmu ini sebagai mungkin. Moga-moga wajah-wajah mukminin dan mukminat mampu adaptasi ilmu ini dengan penuh manfaat.

Sedikit perkongsian tentang konsep threshold yang telah aku pelajari. Konsep ini menyatakan bahawa ada ketikanya otak kita tidak akan memproses signal-signal yang lemah. Contohnya, dalam kelas waktu pembelajaran, kita mungkin tidak sedar bahawa alat penghawa dingin sedang berbunyi “kriok kriak”.

Islam sebenarnya dah lama tahu tentang konsep ini.

Apa islam kata? Akan ad ketika kita kusyuk dalam berbuat ‘ibadah, maka kita akan mengalihkan tumpuan kita daripada keadaan sekeliling, contohnya ketika kusyuk dalam menunaikan solat.

Seterusnya “All or none law” yang mana mengatakan bahawa nervous system boleh respon dengan kadar yang cepat pada satu ketika.

Apa Islam lihat tentang konsep ini? Dalam pada lena tidur atas tilam yang empuk jenama IKEA, azan subuh berbunyi, iman yang tinggi akan terus bangkit biarpun katil kata mari, bangun kata jangan lagi.

Hebat sangat ke ilmu psikologi?

Ya.

Semakin aku belajar, semakin aku kenal apa istimewanya Islam, biiznillah. Syukur pada ALLAH, Alhamdulillah.

More than thousands that i would love to share but let start with IMAN first =)

Yet, iman is an independent variable. Based from the issues and debates about human nature, i may proceed with two examples that i have learnt throughout this semester.

1. Nature vs Nurture

- Some psychologists do believe that nature is a major factor that leads our behaviour. Well, in terms of nature; biological, instinctual unconscious and spiritual factors are those among it.

- Like in Islam, nature does believe that all things are created in biological pairs and lineage is important for the next generation. Cari-cari, carilah, pasangan hidup betul-betul oh kawan =)

How Islam does contribute in this issue?

- Islam said that iman factor is most important, as if iman is an independent variable.

- Contohnya; Kisah Nabi Nuh. Menurut hukum nature, anak-anak nabi nuh sepatutnya baik. Tapi menurut Islam “ Iman tak dapat diwarisi”. Hakikatnya iman lah lebih utama

How about nurture?

- Environment or biah is more important that may mould our behaviour.

- Its against nature issue

- Islamically, every human have potential to be good. As an example, perhaps our family is not a good example but we may have akhlaq karimah by choosing good friends. Menurut Islam juga, if kita berkawan dengan penjual minyak wangi, insyaALLAH bau wanginya juga akan tersebar pada kita.. Jadi berhati-hatilah dalam memilih kawan.

How Iman plays its role in this issue?

- Again, iman is an independent variable, no matter how the environment. Contoh yang paling dekat adalah kisah Asiah permaisuri Fir’aun. Kelilingi oleh kejahatan dan kezaliman tapi hakikat kehidupan peribadinya, dia benar-benar mencintai Rabbul Izzati

Hakikat, hakikat, hakikat. Usul psikologi tidak standing dengan Usul Ad-din =)

2 ulasan:

Huda Idris berkata...

salam, mahirah.
blaja minor psycho ke?
=)

~Kupu Kupu Solehah~ berkata...

Salam, Darul.
Majoring Psycho =)