.::Salam Setinggi Ukhuwah Sekencang Da'wah::.

Photobucket

Ahad, 5 Oktober 2008

Halusinasi atau Realiti?

MEMORI DI IIUM


Sedari awal jam 7.45 pagi, aku telah meminta abah menghantarku ke perkarangan UIAM, atas niat insyaALLAH hari ini aku akan sempat:
- Study di Library
- ‘Itikaf di masjid
- Lunch sambil bermuzakarah dengan kakak2
- Ambil spek mata pada Kak Fas
- Liqa’ bersama sahabat ISIS
- AGENDA UTAMA : Bertemu k.hajar~

Terasa suasana syahdu bilamana ramai yang menunaikan dhuha di Masjid, ku melihat setiap gerak geri muslimat yang ku kira walaupun mempunyai banyak kuliah pada hari tersebut. Alangkah indahnya kalau yang ku hirup udara pada pagi itu adalah udara Makkah.. Halusnya senibina yang digunakan dalam masjid itu. Masih aku terkenang akan udara Madinah dan Makkah yang melalui ruang rusukku dahulu.

“Maka ni’mat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”

Ku hentikan ni’at untuk belajar di library, kerana ku yakin, masjid ini lebih sesuai dan penuh barakahnya.

Tafakkur aku seketika, memikirkan bagaimana detik pertemuan bersama ukhti Hajar nanti ya. Text!
“Assalamua’laikum k.Hajar, bile kite leh jumpa ek?”
…..
“Waa’laikumussalam. Dik, k.hajar habis kelas awal hari ini, igtkan nak balik rumah dik. X jadilah jumpa dik ye”
…..
“Ala K.hajar!, adik kat UIA dah ni, tapi nak tunggu ‘Atikah ngan K.Elani dulu, kita jumpalah ek, kejap pun jadik~!”
….
“Owh… k”
….

Mengambil masa sehingga tengahari, sempatku khatamkan satu subject walaupun tak sempat untuk ku hadamkannya, bukan ape, fikiran ini melayang kepada agenda utama hari ini.

Ambillah peluang bilamana kau berada bersama mereka yang lebih matang darimu. Ku ambil kesempatan makan tengahari bersama akhowat sambil bermuzakarah tentang beberapa isu. Tahulah aku kondisi mahasiswa. Akan hangatnya isu pakaian untuk graduation. Akan bahangnya isu Pilihanraya Kampus. Dan juga beberapa perkara induk UIA. Syukur segenap hati bilamana ALLAH pilih aku untuk berada di UIA ini, kerana susur galurnya mudah difahami walaupun kadangkala sukar difahami.
Demonstrasi di sini mudah untuk di atur. Ramai yang tersalah anggap bahawa demonstrasi itu boleh diambil tindakan, sedangkan tidak. Itulah suara mahasiswa. Bukan sahaja perlu masuk telinga kanan, tapi perlu ‘dibengkelkan’.
Sempat juga ku ejaskan supaya k.hajar dapat join pertemuan itu sekali. Namun baru ku sedar, mahallah Asiah jauh daripada tempat ini. Café ni berhampiran dengan Econss department, atau mungkin mmg di Econss department. Yang ku dapat imbau, daripada Masjid, perlu lalu Library, di situ..ada jambatan yang perlu dilalui.

Setelah selesai makan, ‘Atikah dan K.elani pun sampai. Jelaslah masih perlu untuk ku tunggu. Seketika pula, ku alihkan perbincangan bersama K.Fas, banyak ilmu yang diperturunkan gadis kecil molek ini.

Forward to the moment we met..

K.Fas yang perjelaskan direction yang nak ke bus stop, tempat K.Hajar sedang menunggu kami. Kami bertiga redah sahaja lubuk perjalanan tempoh hari sambil mengingati akan penjelasan kak Fas. Bila hampir dengan klinik

“Adik kat mana ni?” – K.Fas
“Alhamdulillah dah dekat dah ni K.Fas, terima kasih ye!”
“Dik, tolong dik, akak kat masjid ni, ada sister ni sesak nafas, tlg bagitahu pihak klinik untuk datang sini dik. Adik cpt sikit ye” – K.Fas

Ketika itu, dua debaran ku rasai, debaran yang K.Fas rasai, dan debaran aku untuk bertemu srikandi yang ku nanti2.

“Cik, ada sis sesak nafas dkt masjid, dh biru dah muka dia, tlg hantar ambulans cik”
“Nama sis tu siape?,nanti kita hantar ambulans dik, sekarang ni driver keluar sekejap”

Ku hulurkan handphoneku pada nurse itu supaya dia dapat berkomunikasi dengan K.Fas yang lebih ‘arif dengan situasi. Kelihatan nurse tersebut sedang mengajar cara-cara yang patut mereka lakukan sementara menunggu ambulans sampai ke lokasi.

“Adik..lambat lagi ke?k.hajar penat la dik…” – K.hajar

“JOM~!” - ajakan sahabat2 untuk bertemu k.hajar
“Jum!”

***
Seketika di stesen bas, tangan2 kian bersulam, syahdu suasana ketika senyuman saling bertukar walaupun terpalit kepenatan diwajahnya..ku hulurkan 2 bungkus gula2 berangin yang k.hajar kirim untukku belikan seketika tadi. Ku hulurkan bungkusan biskut yang ku bawa dari rumah. Kelihatan K.Elani pun turut mengeluarkan sesuatu buat K.hajar. Seketika kami berbual, dalam 5 baris ayat..Kalau ana 3, k.hajar 2.

“Adik, ambulans tak sampai lagi ni, lambat lagi ke?” – Masih riuh lagi suasana di masjid tadi

“Kenapa kalut sangat ni”- K.Hajar

Aku minta untuk undur diri sebentar, bagiku urusan untuk membantu sahabat di masjid adalah lebih penting.

Seketika ku pulang dari klinik.. K.Hajar telahpun menaiki bas awam. Menuju ke rumahnya. Sayu. Yang ku sempat lihat hanyalah tubuh sebuah bas yang sedang melambai lembut..

Biarpun pertemuan yang jam minit tak sempat bergerak 10 kali, aku tetap bersyukur. Sujud syukur, itulah rutin harian kami. Kalau ‘atikah dan k.elani sempat berjumpa 8 minit, aku mungkin 5 minit shj. Bukankah itu masih ni’mat?

*** Posting ini sekadar suatu kenangan yang dipinta terpalit kemas di memori.

Tiada ulasan: