.::Salam Setinggi Ukhuwah Sekencang Da'wah::.

Photobucket

Sabtu, 25 Oktober 2008

Melatah ke?

Tertarik ana untuk mencelah-celah ruangan alam maya ini. Pernah dulu dalam hati terutara keinginan untuk meneruskan bidang sains yang telah diwarisi selama lebih kurang 6 tahun. Yakni tingkatan satu sehingga peringkat matriks. Masih ingat bagaimana penyakit "downheadsindrom" ketika di dewan kuliah Matrikulasi negeri Sembilan. Huhu~.

Terus sekali lagi ana memperingatkan diri, walaupun sekarang ana memilih aliran sastera tak berma'na pengajian tentang sains itu terhenti begitu sahaja, cuma bknlah pengajian secara formal. Baru petang tadi, ada jamuan besar-besaran bersama sahabat-sahabat. Sengaja menggunakan stand "Majlis Hari Raya" walaupun syawal hampir sampai ke penghujungnya. Apa tujuan utama? Mengumpulkan semua sahabat-sahabat dan keturunan masing-masing. Hehe~
Dalam perjalanan pulang, tersentak ana apabila mulut ni secara tak langsung melatah "Ya ALLAH, sayang". Bukannya perlahan, tapi kuat. Mana tak melatah, pemandu kereta tak ada lesen, muncung kereta avanza hanya beberapa inchi sahaja daripada kereta depan. Kancil barangkali. Tapi yang membuatkan ana terasa merah padam seluruh muka, berderau darah seluruh badan, bagai nak menitis air mata, bilamana dalam kereta tu ada 2 muslimin, dan disaksikan hampir 5 muslimat. (itulah sebabnya muslimin yang tak ada lesen tu kena memandu). Kenapa melatah macam tu ye? Sekalipun tak berma'sud nk tujukan latahan tu pada sesiapa, akan tetapi pada sekolah lama ana. Saat itu, sahabat terbaik ana tunjukkan sekolah ana, katanya "Nilah sekolah Mahirah~". Saat yang sama, dalam hati ni bersuara sesuatu. So, ditakdirkan oleh ALLAH, apa yang ada dalam hati tu terhujah ke luar pula~..Allah...
So, cuba cari kaji, ape pe'el menyebabkan terlatah ni. Heh~
Tenaga tidak boleh dimusnahkan, tetapi ia mengalir dan berubah dari satu keadaan kepada satu keadaan yang lain. Apabila kita bercakap, tenaga sebenarnya sedang dialirkan. Tenaga ini datangnya dari niat di dalam hati. Tenaga ini dialirkan daripada seseorang kepada seseorang yang lain dan membentuk kitaran tenaga yang saling menyeimbangi antara satu sama lain. Tenaga yang mengalir perlu seimbang ini digelar Hukum Keseimbangan. Niat yang berulang-ulang akan menghasilkan getaran dari hepar (Liver) yang akan dihantar ke laring yang boleh menghasilkan bunyi suara. Niat ini adalah seimbang dengan maksud, tujuan dan matlamat yang jelas dan berfaedah.






Gambar rajah di atas ialah ilustrasi getaran niat daripada hati ditukarkan kepada suara melalui larynx.


Gambar rajah di atas ialah ilustrasi bagaimana suara terhasil tanpa niat daripada hati atau hati gagal mengalirkan niat untuk ditukar dalam bentuk suara oleh larynx. Akibatnya tenaga dikeluarkan dengan banyak dan melemahkan tubuh.

Gambar rajah di atas ialah ilustrasi menunjukkan suara yang seimbang. Percakapan yang bermanfaat akan mendapat keseimbangan tenaga kembali.


Gambar rajah di atas ialah ilustrasi menunjukkan suara yang tidak seimbang. Suara yang dibebaskan dibazirkan bersama tenaga yang banyak dan tidak mendapat tenaga gantian sebagai keseimbangan. Percakapannya pula tidak memberikan sebarang hasil, diabaikan atau mudah dilupakan.


Gambar rajah di atas ialah ilustrsi menunjukkan suara yang ikhlas daripada hati menembusi apa sahaja kemudian memberikan manfaat keseimbangan tenaga kepada orang yang bercakap itu semula.

Gambar rajah di atas ialah ilustrai menunjukkan suara yang tidak ikhlas, percakapan dengan hawa nafsu yang akan melemahkan orang yang bercakap. Tidak ada tenaga yang menyeimbangkan percakapan yang dilafazkan.
الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram Hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah Hati manusia. Surah Ar-R'ad, Ayat 28


Dan sedikit tambahan daripada http://www.rawatankesihatan.com. Melatah, mengeluh, merungut, berdengus atau mengeluarkan bunyi suara sepontan seperti ah! aduh! oh! dan sebagainya. Malah melatah ini secara jelas telah melanggar Hukum Keseimbangan. Mudah berkata "aduh!" ialah zahir kepada sikap kurang redho. Mudah berkata "ah!" ialah zahir kepada sikap kurang ikhlas. Melatah boleh melahirkan sifat-sifat tidak redho, tidak ikhlas, tidak sabar dan tidak hening.
ALLAH, lindungilah diri ini daripada gangguan syaithon yang direjam~

Tiada ulasan: